5.5.1 Vzor adaptačního plánu mateřské školy
Bc. Lenka Polášková
Vstup dítěte do mateřské školy je významnou událostí nejen v životě dítěte, ale i v soužití celé rodiny. Děti, které se do té doby pohybovaly převážně v kruhu rodinném, najednou poznávají jinou společnost, nové kamarády i dospělé a nové prostředí. Některé děti se s touto změnou vyrovnávají snadno a s jistotou, jiné potřebují delší čas na přivyknutí nové situaci. Naším velkým přáním je, aby se děti cítily ve školce spokojené a aby do ní chodily rády.
Adaptační plán je doporučením, nikoli dogmatem.
![Vzor](//image.dashofer.cz/onb/common_pictograms/gen3_msprofi//muster.gif)
Konkretizace jednotlivých fází adaptace:
1. fáze – probíhá před nástupem dítěte do MŠ (dle individuální potřeby)
Rodiče mohou s dětmi navštěvovat MŠ již před zápisem, a to po předchozí domluvě s ředitelkou školy. Děti se tak postupně seznamují s prostředím mateřské školy, s kamarády, učitelkami a ostatním personálem. Přijaté děti (ale rovněž i nepřijaté) mohou navštěvovat v doprovodu svých rodičů MŠ po zápise a v době otevření provozu MŠ v době hlavních prázdnin.
Pravidla pro účastníky adaptačního programu: -
Do MŠ mohou pouze děti zdravé. -
Rodič i dítě se přezují a dodržují hygienická pravidla. -
Rodič je po celou dobu návštěvy mateřské školy za dítě zodpovědný. -
Rodič nezasahuje paní učitelce do vzdělávacích ani výchovných aktivit. |
Co by dítě mělo umět při nástupu do mateřské školy:
-
chodit, lézt, běhat a vůbec se samostatně pohybovat;
-
sedět po dobu jídla u stolu, používat lžíci, pít z hrnečku;
-
umývat si ruce a utírat se do ručníku;
-
chodit po schodech s přidržováním se zábradlí;
-
snažit se uklízet si po sobě hračky;
-
reagovat na pokyny (např. počkat, sednout si, přijít...) a na své jméno.
Desatero pro rodiče – doporučení pro poklidnou adaptaci dětí:
-
navštěvujte s dítětem kolektiv dětí, a to také v případě, že má sourozence;
-
dítě by se mělo postupně učit být samotné bez přítomnosti rodičů, je dobré navštěvovat například mateřská centra, kde děti samostatně vedou tety, které s dětmi vykonávají různé druhy aktivit, tou nejhorší cestou je prvotní odloučení teprve v mateřské škole;
-
podporujte své dítě v samostatnosti (oblékání, hygiena a stolování);
-
udělejte si každý den chvilku na společnou hru, povídání, prohlížení knihy;
-
čtěte dětem každý den;
-
podporujte své dítě, za úspěchy, i ty malé, jej pochvalte;
-
motivujte své dítě;
-
vyvarujte se „strašení školkou”: „Počkej ve školce…”atd.;
-
realisticky vykreslujte školku, popisujte věci reálné a skutečné, předcházíte tak případnému zklamání dítěte.
2. fáze – probíhá po nástupu dítěte do MŠ individuálně dle dítěte
Navázání vzájemné dobré spolupráce mezi pedagogy MŠ a rodinou je základní podmínka pro kvalitní spolupráci. Během adaptačního období je vhodné, aby rodiče sdělili paním učitelkám potřebné informace o vývoji svého dítěte, jeho zdravotním stavu a dalších specifikách,…